Samenwerken 2
Als stevig schoolbestuur met een professioneel stafbureau richten wij ons op samenwerking met andere onderwijsorganisaties in onze omgeving, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede en omliggende gemeenten. Als educatieve partner zijn wij een belangrijke schakel in de samenleving, een krachtige speler met een open benadering, gericht op verbinding. Samenwerkingspartners vinden wij zowel in het onderwijs, het maatschappelijk middenveld als in de kinderopvang. Zij vullen ons onderwijs aan en vormen onze connectie met de samenleving. Vanuit onze eigen drijfveren werken wij samen, onderzoekend en elkaar aanvullend, om zo een compleet aanbod te realiseren.
Wij willen brede scholen bieden waar de ontwikkeling van het kind centraal staat. Wij vormen kindcentra, al dan niet in één gebouw, met een doorlopende leerlijn en focussen ons daarbij in eerste instantie op het jonge kind. De komende vier jaar richten wij ons op kinderen van 0-12 jaar, daarna – in lijn met de landelijke ontwikkeling – kijken we verder vooruit naar de mogelijkheden onderwijs te bieden tot en met 18 jaar. Dit doen wij door te onderzoeken hoe we de samenwerking met het VO kunnen versterken. Via samenwerkend onderwijs willen wij uiteindelijk ieder kind begeleiden in de gehele ontwikkeling tot en met 18 jaar.
De scholen van De Oorsprong maken onderdeel uit van de wijk waarin ze staan. Afhankelijk van de mogelijkheden van het gebouw kunnen wijkbewoners in overleg daarvan dan ook gebruik maken. Hetzelfde geldt voor het schoolplein.
Bij De Oorsprong staan zowel onderwijs als de zorg voor het kind centraal. Ouders zijn daarin onze educatieve partners. Bij problemen wordt gezamenlijk naar oplossingen gezocht. Zo dragen wij onze steen bij aan het vergroten van kansengelijkheid, vergroten we onze maatschappelijke spilfunctie in de wijken en zorgen we voor verbinding.
Steen voor steen – hoe voeren we onze ambities uit?
De weg naar het realiseren van deze ambitie speelt zich af op twee niveaus: intern en extern.
Intern
• Onze scholen vormen professionele leergemeenschappen die relatief autonoom opereren op basis van hun eigen leerlingpopulatie. Dit maakt deel uit van onze onderwijskwaliteit.
• Wij leren van en met elkaar. De medewerkers van de scholen werken als team samen aan onderwijsverbetering op basis van planmatige kwaliteitszorg. Collegiale consultaties vinden zowel op school- als stichtingsniveau plaats en interne audits en zelfevaluaties maken deel uit van onze kwaliteitscyclus. Specialisten uit de scholen komen bij elkaar in bovenschoolse netwerken of professionele leergemeenschappen.
Extern
• Wij nemen het initiatief om met andere schoolbesturen vormen van bestuurlijke samenwerking te onderzoeken in een zorgvuldig, respectvol en open proces. Daarbij blijven wij als geheel een aantrekkelijke werkgever voor medewerkers en hebben scholen ruimte om hun identiteit te behouden of te ontwikkelen. Er is een goede balans tussen de zorg vanuit het bestuur naar de scholen toe en de autonomie van de scholen.
• Door betekenisvolle interactie met organisaties zoals het consultatiebureau, peuterspeelzalen, kinderopvang, buitenschoolse en voorschoolse opvang zijn de eerste kindcentra (0-12 jaar) binnen de stichting een feit. Leerpunten uit dit proces worden meegenomen bij de transformaties van andere scholen binnen de stichting, die in volle gang zijn.
• Samenwerking met sportkoepels en -verenigingen vergroot de aandacht voor de fysieke ontwikkeling en gezondheid van leerlingen, zowel binnen als buiten schooltijd
• Samenwerking met externe zorgpartijen is van kracht. Ieder kind is op de juiste plek in beeld. Het contact met de gemeenten is optimaal, waardoor zorg en onderwijs samenkomen. Er is een actief samenspel met het samenwerkingsverband. Het is van uiterst belang dat wij als organisaties met elkaar in gesprek gaan, zijn en blijven over hoe ons partnerschap eruitziet en wat onze gezamenlijke doelen zijn.
• Wij richten ons op versterking van het stafbureau ter ondersteuning van scholen bij organisatorische en administratieve processen en inhoudelijke deskundigheid op het gebied van onderwijs, personeel, huisvesting en financiën. Hiertoe zien wij mogelijkheden om op te trekken met andere partijen, bijvoorbeeld in de vorm van combinatiefuncties.