Duurzaamheid 2

Door onderwijs te geven over duurzaamheid en het goede voorbeeld te geven, ontstaat bewustwording bij onze leerlingen waarnaar ze kunnen handelen. Wij leven een duurzame levensstijl voor. Dit helpt onze leerlingen nu en later bij het bewust maken van keuzes. 

Duurzaamheid is integraal verweven in alle systemen en processen, in de lesinhoud en in onze manier van handelen. Leerlingen en medewerkers werken hierbij samen: iedereen op onze scholen werkt aan een betere wereld voor onszelf en voor volgende generaties. Met elkaar zijn wij ons ervan bewust dat ons handelen effect heeft. Dat betekent dat we verantwoord omgaan met het verbruik van grondstoffen, energie en ook met elkaar en onze omgeving. 

Steen voor steen – hoe voeren we onze ambities uit?

Vanzelfsprekend duurzaam
Op de scholen van De Oorsprong is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid, in de volledige breedte van het begrip. We werken aan een groen klimaat, energieneutrale schoolgebouwen, een gezonde werkomgeving en levensstijl. Wij geven het goede voorbeeld door duurzaam te handelen en keuzes te maken. Wij gaan bij (ver)nieuwbouw dan ook uit van Energie Neutrale Gebouwen. Bij bestaande gebouwen gebruiken wij bij onderhoud energiezuinige, verantwoorde materialen. Samen met gemeenten onderzoeken wij mogelijkheden voor investeringen in groene energie, zoals zonnepanelen. Wij streven naar de vergroening van al onze schoolpleinen.

Junior Global Goals
De komende vier jaar werken wij binnen alle scholen van stichting De Oorsprong aan de Junior Global Goals. Dit is een vertaling van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Deze doelen zijn onderverdeeld in zeven thema’s: Gezond en happy, Beter benutten, Schone energie, Schone natuur, Gezonde bron, Alles rond – circulair, Goed met geld. Vanuit dit model brengen de scholen zelf focus aan. Zo maken wij gebruik van wat er is, vanuit de kracht ons te verplaatsen in de denkwereld van kinderen.

Duurzaamheidscoördinatoren
Duurzaamheidscoördinatoren van de verschillende scholen komen in een netwerk bijeen om hun kennis en ervaring te delen en van elkaar te leren. Dit netwerk richt zich op de implementatie van duurzaamheid in de volgende aandachtsgebieden: Pedagogiek en Didactiek, Gebouw en Bedrijfsvoering, Professionele ontwikkeling, Omgeving en Curriculum.