Onderwijskwaliteit 2
Wij hebben zicht op de kwaliteit van onze scholen en blijven doelgericht werken aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, zoals opgenomen in ons kwaliteitshandboek. Op alle niveaus leggen wij actief verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs en voeren we het gesprek over de manier waarop we dat doen. Hiermee is iedereen binnen De Oorsprong gericht op het continu verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Zo vergroten we het lerend vermogen van de organisatie.
Bij De Oorsprong dragen we zorg voor onze leerlingen en leiden we kinderen op tot verantwoordelijke wereldburgers in een veilige, inclusieve omgeving. Goed onderwijs in de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen en burgerschap en in eigentijdse en toekomstgerichte vaardigheden zijn voor ons een vanzelfsprekendheid. Hiermee geven wij onze leerlingen een fundamentele basis mee en laten we ze plezier ervaren in het leren. Daarnaast richten wij ons met ons onderwijs op brede ontwikkeling, sociaal welbevinden en het stimuleren van talenten. Dit helpt onze leerlingen te ‘worden wie je bent’. We kennen onze leerlingen persoonlijk, resultaat zien we in hun groei en ontwikkeling.
Wij streven ernaar dat iedere leerling een waardevolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij en een aantrekkelijk toekomstperspectief heeft. Wij dagen onze leerlingen daartoe uit en stimuleren hen zich te ontwikkelen. Onze bestuurlijke opdracht stopt niet als ze het basisonderwijs verlaten. Het is onze taak om leerlingen handvatten mee te geven die hen helpen het vervolg op het voortgezet onderwijs en daarna succesvol aan te kunnen gaan.
Steen voor steen – hoe voeren we onze ambities uit?
Kwalitatief hoogwaardig onderwijs
Met ruim 250 vakmensen maken we onze belofte van kwalitatief hoogwaardig onderwijs waar, met ons kwaliteitshandboek als leidraad. Hierin staan kwaliteitseisen vanuit het bestuur omschreven vanuit een brede visie op onderwijskwaliteit. Op basis van de eigen leerlingpopulatie vult iedere school deze kwaliteitseisen aan met onder andere de eigen referentieniveaus. Wij verwachten daarbij dat iedere school streeft naar optimaal resultaat en vooruitgang.
Ontwikkelingsaspecten
Op de scholen van De Oorsprong is aandacht voor alle ontwikkelingsaspecten van leerlingen: cognitieve, sociaal-emotionele, fysieke, creatieve en culturele. De kerndoelen en referentieniveaus van het basisonderwijs zijn richtinggevend. Voor alle kinderen geldt optimale ontwikkeling tot het voor hen hoogst bereikbare niveau als doelstelling.
Eigentijds onderwijs
Ons onderwijs sluit aan bij de manier waarop kinderen leren, waarbij we gebruik maken van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, middelen en technologieën. Daarnaast dragen wij zorg voor het ontplooien van hun toekomstgerichte vaardigheden: het ontwikkelen van zelfstandigheid, het dragen van verantwoordelijkheid en het in staat zijn tot samenwerken. Daarbij gaan wij uit van de kwaliteiten van kinderen en houden we rekening met hun verschillen.
Zorg voor de leerling
Elke school biedt basisondersteuning, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Op plaatselijk niveau maken wij met elkaar, lokale partners zoals andere basisscholen, het samenwerkingsverband en de gemeente, afspraken voor extra zorg en ondersteuning op verschillende thema’s. Door deze thema’s te verdelen bieden we samen een lokaal dekkend netwerk van specifieke zorg voor alle leerlingen. We bieden zoveel mogelijk ondersteuning aan op de eigen basisschool, maar mocht de behoefte van de leerling daar om vragen, dan verwijzen we naar gespecialiseerd onderwijs.
Actief burgerschap
Elke school werkt planmatig aan actief burgerschap, passend bij de eigen schoolpopulatie en pedagogische en didactische kleur. Hiervoor ontwikkelt iedere school een leerlijn en brengt deze planmatig onder in het curriculum. Burgerschapscoördinatoren van de verschillende scholen komen in een netwerk bijeen om hun kennis en ervaring te delen en van elkaar te leren.