GMR

Wat doet de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad? 
De GMR praat mee als kritisch partner met het Stichtingsbestuur. De GMR draagt ertoe bij dat de scholen van de stichting plekken zijn waar kinderen groot kunnen worden in een plezierige, veilige, educatieve en creatieve omgeving. Hierbij staat de belangenbehartiging van kinderen, ouders en personeel centraal. 

De GMR oefent invloed uit op het stichtingsbeleid, door mee te denken over beleid en beheer zoals is vastgelegd in de Wet medezeggenschap (WMS) door het stellen van kritische vragen en het geven van (on)gevraagde adviezen. Onderwerpen in dit kader zijn (bijna) altijd schooloverstijgend, bijvoorbeeld op het gebied van personeelsbeleid, onderwijskwaliteit, huisvesting, financiën of visie en missie van De Oorsprong. 

Vragen waar de GMR zich mee bezighoudt zijn: Hoe kan De Oorsprong een aantrekkelijke werkgever zijn? Hoe waarborgen we de onderwijskwaliteit als leerkrachten soms lastig te vinden zijn? Welke zaken kunnen we gezamenlijk (bovenschools) regelen en wat is aan de scholen zelf? Daarnaast kan de GMR zelf relevante onderwerpen aan de orde stellen, die voor de stichting en de scholen van de stichting van belang zijn. 

De vergaderingen van de GMR vinden ongeveer eens in de twee maanden 's avonds plaats. Ook tussen de vergaderingen door kan er een beroep gedaan worden op GMR-leden om mee te denken of deel te nemen aan bijvoorbeeld een benoemingsadviescommissie.

Wie zitten er in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad? 
De GMR bestaat uit acht leden, vier leerkrachten en vier ouders. De leden zijn verdeeld over vier portefeuilles: Onderwijskwaliteit, Personeel, Financiën en (G)MR-zaken. De GMR-personeelsleden worden gekozen door de MR-personeelsleden van de scholen. De GMR-ouderleden worden gekozen door de MR-ouderleden van de scholen. De GMR-leden zijn zelf verantwoordelijk voor de communicatie met hun achterban.

Neem voor vragen over de GMR contact op met de voorzitter, Andreas Meininger (leerkracht van De Wegwijzer), via GMR@de-oorsprong.nl.